Znak Junáka

91. oddíl Junáka Brno

Jednadevadesátka – katolický chlapecký skautský oddíl

Liliový kříž

Středisková pouť do Adamova

11. 10. 2009

Hnědá šestka

V neděli v 8 hodin se schází Hnědá šestka jako vždy na Mendláku. Protože nám do odjezdu vlaku zbývá ještě nějaký čas, ukazuji vlčátkům různé pamětihodnosti – místo, kde se na Pekařské propadla paní do podzemí, parčík, kde stával kostel Všech svatých i jeho základy za výkladem nové restaurace, obelisk v Denisových sadech i výhledy z hradeb Petrova. Blížíme se k nádraží, kupujeme lístky a odjíždíme směr Adamov. Zde zajdeme do podzimního lesa, čmucháme vůni tlejícího listí podzimních lesů, stavíme vysokánskou kamennou věž. Potom už jdeme na mši svatou, u kostela se setkáváme s dalšími družinami i oddíly. V kostele dáváme pozor na kázání o. Jiřího Kani, ona informace o obtížné cestě úzkou branou nám ulpí v hlavách, ještě jí dneska několikrát uslyšíme. Po mši svaté někteří více, jiní méně pozorně sledujeme výklad o zdejší památce – Světelském oltáři. Když už víme téměř vše, vydáváme se vzhůru na Alexandrovku – rozhlednu postavenou vysoko nad Adamovem. Jdu s Hnědou šestkou podle odhadu, ostatní družiny, nic zlého netuše, za námi. Turistická značka pokračuje kamsi mimo náš směr, pouštíme se do kopce po úzké pěšince. Cesta to byla bezesporu nejkratší, ale pěkně strmá. Vlčátka statečně za mnou, ale když mi volal Vodík, že s tím kočárem se nahoru nedostane, tak jsem pochopil, že se za námi vydalo opravdu celé středisko. Já za to ale nemůžu, my z Hnědé šestky jsme zvyklí na kdejakou cestu. No, přesto jsou za chvíli jsou všichni nahoře, i kočár je vynesen. Sestra Bejby – vůdkyně střediska zahajuje naše setkání, následuje skautská hymna a už vysvětluji legendu k dnešnímu setkání – ono „projít úzkou branou“. No nebyl ten výšlap na Alexandrovku přímo názorný příklad? Někteří mě začínají podezírat, že jsem je vedl naschvál po strmé stezce, když po vrstevnici vede pohodlná zelená značka. Vysvětlujte jim, že se mi nechtělo vytahovat mapu a tak jsem šel podle čuchu. A také jsme ušetřily dobré půl hodiny. Na dvanácti stanovištích, na kterých si pro nás připravili naši roveři zajímavé hrátky, si stále připomínáme v mnoha pohledech, jak se jako skauti máme snažit o ten správný cíl cesty, i když k němu vede jen ta úzká brána a dá to spoustu námahy. Vše končí, jdeme na vlak, na kraji Adamova si ještě zahrajeme fotbálek – já s Honzovými sestrami proti celé šestce – prohráváme jen 5:1, kluci měli radost. Přicházíme na nádraží a začíná slejvák. Děkujeme Bohu, že nám celý den přálo krásné počasí, byť se kolem nás honila škaredá mračna. Přijíždíme podle plánu, dokonce i dětičky jsou beze zbytku rozebrány. Moc hezký výlet!

Vašek

Lišáci

Sraz byl smluven na osm hodin na nádrží v Králově Poli, poté co jsme se v nepříliš hojném počtu na daném místě sešli, vyrazili jsme busovou linkou směr a cíl Útěchov. Odtud potom ve společnosti Svišťů a Ostřížů po modré do Adamova. Na místě nás již čekala předsunutá hlídka roverů, kteří se v okolí Adamova pohybovali již od pátku. Po snídani/svačině jsme se srotili s ostatními částmi našeho střediska a odebrali se do kostela. Kromě duchovního zážitku pro nás byl připraven i jeden kulturní – přednáška o umělecké dominantě Adamova – dřevořezbě obsahující výjevy a postavy z bible.
Poté následoval poněkud příkřejší výstup na místní kopec s rozhlednou, kde všechny čekalo malé závodění na téma skautského zákona. Po vyhodnocení, které mělo pouze vítězů, jsme se odebrali na vlak a těšili se na slavnostní nedělní večeři.

Svišti

Sraz byl stanoven v ranních hodinách u nádraží v Králově Poli, a tak jsme se sešli v Ostřížo-Sviští sestavě (Svišti totiž neměli žádného rádce). A tak jsme vyrazili v poloprázdném autobuse, který v zastávkách příjemně vibroval, do Útěchova. Jakmile jsme vystoupili, nevydali jsme se k úlevě většiny (v obvyklý) směr Vranov, ale směr Adamov. Ale to už jdeme nádherným lesem a já jen lituji, že jsem si zapomněl foťák. Po chvíli nás už vítá Adamov, chvíli se zastavíme a zkritizujeme jeho paneláky a jdeme dál. V tom ale uvidíme na nádraží skupinu skautů, kteří tuto pouť pojali jako trojdenňák a prolézali jeskyně. Olan podcenil povrch a do jeskyň si vzal pouze svoje legendární prestižky, a tak jedinému nečouhají z batohu zabahněné gumáky. Po mši si vyslechneme zajímavý výklad o místním Světelském oltáři a na příkaz evangelia míjíme dvě dokonalá místa na uspořádání takové akce a šplháme až k Alexandrově rozhledně, kde si v podobě hry zopakujeme deset bodů skautského zákona. Jakmile hra skončila, všichni se okamžitě rozprchli a my se přidali protentokrát k Zelené šestce.

Ostříži

Pouť začala vlastně už na nádraží v Adamově, které nás přivítalo sluníčkem vykukujícím mezi cáry mlhy. Odebrali jsme se před kostel, kde jsme se shromáždili a společně vešli na mši svatou. Po ní následovala prohlídka starodávného středověkého oltáře i s vyjmenováním všech apoštolů a svatých znázorněných na oltáři. Poté jsme se odebrali vzhůru na Alexandrovku, kde se konal nástup a pak se vysvětlila pravidla hry. I přes mírné překážky byla akce zdárně dokončena a následoval odjezd vlakem.

Účast: Janek, Hroch, Olan, Pašin, Jirka K.

Janek

Mše svatá v Adamově Světelský oltář Mše svatá v Adamově Rozhled z Alexandrovky Nástup
Plnění úkolů Plnění úkolů Plnění úkolů Plnění úkolů

Novější zápis: Zazimování tábořiště (23.–24. 10. 2009)
Starší zápis: Rádcovsko-roverský jeskynní výlet (9.–11. 10. 2009)

Úterý 13. 11. ’18
svátek slaví Tibor

Oddílová rada bývá druhé pondělí v měsíci
v 18.30 hod. v klubovně na Mendláku, příští je 10. 12. 2018.