Znak Junáka

91. oddíl Junáka Brno

Jednadevadesátka – katolický chlapecký skautský oddíl

Liliový kříž

Julské alpy

12.–15. 9. 2012

Bylo jasné, že ještě před začátkem školy je nutno se vypravit na hory a řádně se připravit na nadcházející semestr. Využíváme množství času a rozhodujeme se pro poněkud vzdálenější cíl – Italsko Slovinskou hranici, kde leží krásné vybílené vápencové hřebeny Julských Alp. Ve středu kolem půl čtvrté odpoledne nabírám Pašina a Pepáka a vyrážíme směrem Vídeň. Netušil jsem, jak hororovou jízdu dnes zažijeme. Nejprve zacpané Brno kvůli hloupým strojařům a jejich veletrhu, pak objížďka u Poysdorfu a pak dalších 350 km po dálnicích v rychlostním rozmezí 60–100 km/h. Ne, že by auto rychleji nejelo, celou cestu pršelo tak, že vyšší rychlost by byla opravdovou sebevraždou. Nakonec po strastiplných sedmi hodinách již za hluboké noci dojíždíme na malé parkoviště u Lago di Fusine a přidáváme se k pražské dvojici, která již spí v přístěnku malé hospůdky.
Další den ráno stále prší. Předpověď hlásila čtvrtek jen oblačný a následující dny slunné s teplotami přes dvacet stupňů. Kolem oběda pršení ustává a tak si balíme batohy na dva dny a vyrážíme oklikou na chatu Zacchi a z té pak celým skalním amfiteátrem do protější stěny, ve které je umístěn nouzový bivak Nogara. Již po cestě k němu zjišťujeme, že asi něco nebude v pořádku. Od 1700 mnm. začíná sníh, kolem bivaku je ho již nad kotníky, my samozřejmě jedeme na „letní“ hory, takže žádné zimní vybavení s sebou nemáme. V bivaku vaříme a přemýšlíme nad zítřejším dnem. Původně byl v plánu přechod celého hřebene po zajištěné cestě – ferratě. Ten je za letních podmínek značen jako „velmi až extrémně obtížný“ za zimních podmínek asi nerealizovatelný. Usínáme proto plní nejistoty, ale komfortně na palandách. Venku fučí.

Standa

Probouzíme se do krásného rána, neprší a daleký výhled předpovídal hezké počasí. Sbalili jsme si věci, uklidili bivak a vyrazili sněhem směrem k ferrátce Via Italiana, která vedla k vrcholu Mangart a především na hřeben, kam jsme chtěli jít. Pod skalou jsme zjistili, že si Standa zapomněl doma rukavice, a tak jsme tudy nešli. Ne, ve skutečnosti byla skála místy pokryta ledem a ten při svitu slunce odpadával jako kusy kamení. Tudy se nám nechtělo. Chtěli jsme zkusit jít trasou vedoucí z druhé strany kopce, v domnění, že tam to bude snad lepší. Tam to bylo ještě horší, a silný vítr k tomu. Již na slovinské straně nacházíme zavřenou chatu. Tam měníme opět plány a přes hřeben strmým srázem to směřujeme k našemu příbytku u hospůdky, abychom mohli následně další den vyrazit do skal znova. Po cestě při odpočinku pod balvanem Standa nalezl skleněnou lahev, kterou odnesl dolů a řádně ji vytřídil. Přestože jsme museli změnit plán cesty, hodnotím tento den kladně. A aby toho nebylo na Standu málo, tak si zapomněl na bivaku bibli, neměl lžíci, kterou ještě připomínal, ať nezapomeneme a nejen to.

Pašin

V sobotu ráno nás budí v našem příbytku sluníčko. Nabalujeme věci a vyrážíme (snad konečně) do letních hor. Dnes máme v plánu ferrátkou vylézt na vrchol Ponza di Mezzo. Cestu nahoru si zpestřujeme zkratkou po skále. Na vrchol vylézáme po poledni a odměnou se nám stává krásný výhled do tří států. Po vydatném obědě se ještě na sluníčku stíháme i opalovat. Sestupovou cestu nejdříve vybíráme procházkou po hřebenu a zpátky kolem bivaku Tarvisio, ale opět musíme své plány měnit kvůli sněhu. Nakonec tedy sestupujeme přímo k našemu příbytku u jezera. Večer si ještě na lavičce u jezera vaříme večeři a povídáme o škole.
V neděli ráno snídáme a balíme věci do auta, poté už vyrážíme směr Brno. Po cestě nabíráme ještě benzín a po tradiční objížďce u Poysdorfu se vracíme zpět do Brna.
Tyto hory jsme si užili, protože není nad to se i v létě koulovat!!

Pepa

Obraz0240 Obraz0256 Obraz0264 Obraz0266
Obraz0267 Obraz0268 Obraz0270

Novější zápis: Velkolepé vitězství Hnědé šestky v soutěži Světýlka (14. 9. 2012)
Starší zápis: Zahajovací schůzka oddílu (3. 9. 2012)