Znak Junáka

91. oddíl Junáka Brno

Jednadevadesátka – katolický chlapecký skautský oddíl

Liliový kříž

Puťák Jelenů a Zelené šestky na Kralický Sněžník

7.–9. 6. 2019

Den první
Na svatého Roberta – v pátek, 7. června 2019 sešli jsme se o půl třetí odpoledne na Hlavním nádraží v Brně. Byli jsme kompletní – vlčata i skauti, do party nám chyběl již jen Petr, jenž dojel později na samotné místo autem. Po dvou přestupech a celkově asi dvouhodinové cestě jsme byli na místě. Stany jsme sice rozbili maličko jinde, než bylo původně v plánu, ale místo bylo i lépe přístupné, a tak již jenom stačilo nasbírat dřevo na vaření dalšího dne a po večerní hygieně zahnat skauty i vlčata do spacáků ve stanech.
Den druhý
Svatý Medard, tedy sobota 8. června, vstávali jsme brzy, po snídani začal Petr odvážet kluky do Dolní Moravy a my zbylí jsme postupně balili stany, až po nás nezůstalo nic a Petr odvezl poslední várku. V Dolní Moravě jsme doplnili vodu vyšli od tam na Králický Sněžník, zatímco vlčata s Petrem se věnovala kratší trase. Příroda byla krásná a čím výš jsme stoupali, tím víc nás obklopovala mlha. Došli jsme k prameni řeky Moravy a poté i na Sněžník samotný, kde kromě mlhy, kamení a studeného větru nebylo až tolik k vidění. Cestou zpáteční jsme se naobědvali, značně zamokřili v borůvčí a vystoupali na rozhlednu na Klepáči. Ovšem došli jsme zpět, kde čekala vlčata a stejným způsobem jako ráno nás Petr zase odvezl zpátky – opět jsem na místě zůstal mezi posledními, a tak byly při mém příjezdu na naše tábořiště již postaveny stany a oheň hořel. Úspěšně jsme uvařili těstoviny s mákem, po kterých se nám velice hezky spalo a na rozdíl od předešlé noci nemusel nikdo nikoho napomínat za hlučné povídání.
Den třetí
Na slavnost Seslání Ducha Svatého, letos připadající na Efréma Syrského – tedy v neděli 9. června, vstávali jsme tak, abychom měli dost času na sbalení sebe i stanů a abychom stíhali mši svatou v Králíkách, která se konala v osm hodin. Po mši jsme se nasnídali a šli jsme do nedaleké tvrze Hůrka na krátkou prohlídku. Po ní již následovala cesta zpět na náš plac, kde jsme znovu vařili – tentokrát masoto. Nestihli jsme ani vytrávit a Petr již odjel a my spěchali na vlak v Králíkách, odkud jsme se stejnou trasou vrátili do Brna, kde již domů není daleko.

Jirásek

Puťák Jelenů a Zelené šestky

V pátek jsme se i se Zelenou šestkou sešli na Hlaváku a vlakem s pár přestupy odjeli do města Králíky. Tam jsme prošli okolí a našli místo na spaní i vaření, nasbírali jsme mezitím dřevo a až dorazil Petr svým autem, postavili jsme stany. Po večeři jsme si vyčistili zuby a šli spát.

Ráno Vašek zazpíval budíček, my vylezli ze spacáků, sbalili si věci a nasnídali se. Pak jsem byl Petrem odvezen s třemi vlčaty a našimi batohy do Horní Moravy, zatímco zbytek, co zůstal u Králík, sbalil stany. My, co jsme byli v Horní Moravě, šli jsme pro vodu k jedné babičce se psem, o kterém pořád říkala, že je to hajzlík, protože si sám otevírá dveře. Postupně k nám byli navoženi všichni celkem ve čtyřech várkách a tak jsme rozdělili potraviny, ještě jednou zašli k babičce se psem a málem jí „vytopili“ koupelnu, velké batohy dali Petrovi do auta a nalehko s malými batohy vyrazili na cestu. Petr s vlčaty šli na rozhlednu Klepáč, zatímco my jsme šli po žluté turistické značce přímo na Kralický Sněžník. Naše cesta byla lemovaná vodopádky, semtam jsme potkali nějaký turistický přístřešek, minuli jsme taky pořadatele nějakého zdejšího závodu. Když jsme po zdlouhavém stoupání vyšli k Slůněti nahoře, zahalila nás mlha, zadul velký vítr a trochu se rozpršelo. Na chvíli jsme se schovali ve zdejší barabizně a až přešel déšť, vydali jsme k prameni Moravy a dál na vrchol Kraličáku. Tam jsme se vyfotili na hromadě kamení a pak už mlhou scházeli nejprv po hranicích na Malý Sněžník. U jeho vrcholu jsme ale byli poněkud zmatení, poněvadž jsme se přímo k němu nemohli přes kleč dostat, a tak jsme jej jenom obešli po značce. Pak jsme šli po hranicích až k rozhledně Klepáč, která stojí teprv 9 let, ale poněvadž je ze dřeva, některé laťky na ní nejsou napevno a být nahoře není úplně nejlepší pocit. Od této rozhledny jsme pak šli nejkratší a poměrně prudkou cestou do Horní Moravy, kde už na nás čekal Petr s vlčaty a autem. Tím nás zase po skupinách odvezl na místo, kde jsme spali a my rovnou postavili stany, Týpko křesadlem rozdělal oheň a uvařili jsme si nudle s mákem. Pak už jsme se uložili ke spánku.

Když jsme v neděli vstali, sbalili jsme stany a vše naložili Petrovi do auta. Ten s tím pak odjel ke kostelu, ke kterému jsme šli i my. Zde jsme prožili mši svatou a pak snídani za zdejší Penny. Po kaiserkách, mléku a buchtách jsme se vydali k tvrzi Hůrka, jejíž částí jsme byli následně provedeni. Po prohlídce tvrze jsme šli rovnou na naše tábořiště, kde jsme spali, a uvařili tam masoto. Po dobrém obědě odjel Petr s Vojtou a Matoušem autem domů, zatímco my jsme se přesunuli těch 200 metrů k vlaku. Dokonce jsme si ještě nasbírali pár jahod, pak už přijel vlak, který nás s pár přestupy dovezl na Hlavák. Odtud se už každý po vlastní ose dostal do svého domova.

Jožka

V pátek odpoledne odjela Zelená šestka i družina Jelenů vlakem do Králík, kde si kluci kousek od nádraží postavili stany a připravili se na sobotní výšlap do hor. Díky Petrovi, který nás svým autem převezl po skupinkách do Dolní Moravy, dokázala vlčata vyšlapat až na rozhlednu Klepáč ve výši 1144 metru, Jeleni vyšli k pramenu Moravy a na vrchol Kralického Sněžníku, po hraničním hřebenu také nakonec dorazili na rozhlednu. To se již mlhavé a deštivé počasí rozehnalo, takže jsme viděli krásná pohoří široko daleko. Určitě to stálo za to. Po návratu na naše místo táboření jsme bleskurychle postavili opět stany, uvařili jsme večeři a šli unaveni spát.
V neděli brzy ráno jsme si všechno sbalili a tak jsme stihli ranní mši svatou. Po mši jsme se na zdejším krásném náměstí nasnídali a šli jsme si prohlédnout nedalekou dělostřeleckou tvrz Hůrka. Z chladného podzemí jsme se vrátili k našemu tábořišti, kde jsme si uvařili oběd a už byl čas k odchodu na vlak, který nás přivezl domů k maminkám.

Vašek

01 02 03 04 05
06 07 08 09 10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21 22 honza m 1 honza m 2 krystof
matej plavacek vena vojta 1 vojta 2

Novější zápis: Víkendovka Hnědé šestky Chlébské (14.–16. 6. 2019)
Starší zápis: Krajské kolo Svojsíkova závodu (31. 5. 2019 – 1. 6. 0201)